Skip to content

Verdens bedste røræg

April 22, 2013

Efter sigende sætter Gordon Ramsey sine nye kokke til at lave røræg på den måde, som jeg vil beskrive her. Den er meget enkel og der er heller ikke noget fancy iblandt ingredienserne, faktisk skal du kun bruge:

  • Æg (Antal efter behov –  Økologiske naturligvis, hvorfor kan du se herher og her. Og jo, du har råd til at købe økologiske æg, det er et spørgsmål om prioritering, så brug i stedet lidt færre penge på slik, chips og andet affald.)
  • Smør (ca. 7g/æg – Også økologisk, igen har dyrene haft det godt og fedtprofilen er mig bekendt bedre.)
  • Salt (Salt kan desværre ikke være økologisk :(, men man kan som jeg bruge Seltin, der består af 40% kaliumklorid, der vist nok faktisk SÆNKER blodtrykket.)
  • Ramsey bruger også purløg og creme fraiche, hvilket er op til temperament. Jeg kan bedre lide det uden.
  • Køkken

Den viste portion består af 7 små æg (~370g) og 50g smør, hvilket giver ca. 940 kcal,  5g kulhydrat, 45g protein, og 82g fedt og en 2%/19%/79% energifordeling.

Fremgangsmåden til at lave verdens bedste røræg er som følger:

  1. Æggene slås ud i en KOLD gryde og smøret tilføjes.
  2. Gryden placeres på et blus ved middelhøj varme (Jeg bruger 7 på skalaen 1-9).
  3. Massen omrøres indtil den får den ønskede konsistens (TIP: Stop i tide, æggene er efter min mening bedst, når de stadig er fugtige, men ikke våde. Jeg stopper selv når der ikke længere er flydende væske/æggemasse på bunden af gryden ved siden af “klumpen”).
  4. Tilsæt salt og servér. Her kan også tilsættes ost, hvis man føler sig helt balstyrisk.

Det virker omsonst med en opskrift på røræg, men efter at have prøvet denne opskrift, har jeg faktisk aldrig lavet dem anderledes siden og jeg spiser nok røræg +3x hver eneste uge.

PS: Den viste gryde fra Ikea er fantastisk, det er stort set umuligt at brænde noget på i den. Det samme kan siges om at bruge en dejskraber til ømrøring, den er super nem at gøre ren bagefter.

Du kan finde Gordon Ramsays originale opskrift på røræg her

Lidt billeder af røræg processen

Æg og smør inden de bliver til røræg Æg og smør i gryden, klar til at blive til røræg Under opvarmning Dine røræg er færdige, når alle væsker er væk Voilá: Verdens bedste røræg går godt sammen med god stempelkaffe

From → Misc

6 Comments
  1. Hvor hipt med en madblog! ❤
    Jeg bruger selv himalayasalt – det skulle efter sigende havde den bedste mineralprofil, og så er det lyserødt. ❤

  2. Humsen permalink

    Så vidt jeg ved bruger Chef Ramsey både frisk purløg og creme fraiche…

Leave a Reply

